Betekenisvolle dialoog in internationale ketens

Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen houden rekening met het belang en welzijn van álle stakeholders. Dit betreft de belangen van mensen die direct en/ofindirect de gevolgen van bedrijfsactiviteiten ondervinden. Denk bijvoorbeeld aan klanten, leveranciers, medewerkers van leveranciers, lokale gemeenschappen of een ngo. Hoe ga je betekenisvolle gesprekken aan met stakeholders, zowel binnen als buiten je waardeketen? En hoe zorg je dat je ook stakeholders betrekt voor wie het lastig kan zijn hun stem te laten horen? 

Door het voeren van een betekenisvolle dialoog krijgen bedrijven beter zicht op benodigde acties om zorg te dragen voor het welzijn van hun stakeholders. Als je in dialoog treedt, onderzoek je gezamenlijk een vraag door aandachtig naar elkaar te luisteren, ervaringen en behoeften te delen en te reflecteren op inzichten. 

Een dialoog wordt betekenisvol als je vanuit een oprechte motivatie en commitment het gesprek aangaat. In de voorbereiding, uitvoering en afronding van de dialoog zijn transparantie, persoonlijk contact en het waarborgen van een inclusief proces van belang. Samenwerking met partners en kennis van de (lokale) context zijn daar ondersteunend aan.

Praktische ondersteuning voor bedrijven

Om bedrijven te helpen bij de praktische invulling van een betekenisvolle dialoog, voert de SER een project uit om duidelijk te maken wat wordt verstaan onder betekenisvolle dialoog en op basis daarvan bedrijven te helpen hoe zij hier invulling aan kunnen geven. Door het aanbieden van praktische tools en trainingen en daarbij te focussen op activiteiten die dichtbij de bestaande bedrijfspraktijk staan, kunnen bedrijven direct zelf aan de slag. Hierbij wordt ook gekeken naar mogelijkheden voor opschaling.