Hoe kun je menselijkheid centraal zetten in je organisatie, zónder de gezondheid van het bedrijf uit het oog te verliezen? In Tussen winst en waarden onderzoekt Liesbeth Staats hoe bedrijven balans vinden tussen financiële winst en maatschappelijke waarde. Ze gaat in gesprek met leiders en ondernemers die medemenselijk ondernemen in de praktijk brengen. Wat zijn hun drijfveren, dilemma’s en lessen? Elke aflevering biedt inspiratie en inzicht voor iedereen die werk wil maken van betekenisvol ondernemen.
Betekenisvolle stakeholderdialoog
Hoe ga je als Nederlands bedrijf verantwoord om met een keten die duizenden kilometers verderop begint? En wat doe je wanneer je ontdekt dat de omstandigheden aan de bron van jouw product totaal niet overeenkomen met de waarden van je organisatie?
In deze aflevering spreekt Liesbeth Staats met Niels van den Beucken, algemeen directeur van de Arte Groep in Helmond; producent van keukenbladen van graniet, keramiek en composiet. Zijn verhaal begint in 2010, wanneer hij voor het eerst een steengroeve in India bezoekt en geconfronteerd wordt met gezinnen en jonge kinderen die in extreme omstandigheden werken. Het werd voor Niels én Arte een kantelpunt.
Niels vertelt openhartig hoe dat bezoek leidde tot een langdurige samenwerking met lokale partners, NGO’s en overheden, en hoe de Arte Groep stap voor stap werkt aan een keten zonder kinderarbeid. Van transparantie bij leveranciers en het opzetten van audits tot het creëren van een ‘child labor free zone’ en het ondersteunen van onderwijs in twaalf dorpen rond de groeves.
Naast Niels komt ook zijn collega Karin Koolen aan het woord. Zij is verantwoordelijk voor Marketing & Communicatie bij Arte en onderstreept de urgentie van het overbrengen van medemenselijk ondernemen aan iedereen binnen de organisatie. Hoe zij dit precies doet en welk positief effect dit heeft op het team van Arte hoor je in deze aflevering.
