Praktijkvoorbeelden: Medemenselijk ondernemen bij Better Places: “Je bent er voor elkaar, in goede maar ook in moeilijke tijden.”

Medemenselijk ondernemen bij Better Places: “Je bent er voor elkaar, in goede maar ook in moeilijke tijden.”

Na jarenlange ervaring als reiziger en reisprofessional kwam Saskia Griep tot de conclusie dat je met reizen de wereld een beetje mooier kunt maken. Voor de reiziger én voor de lokale bevolking. Maar dat gaat niet vanzelf. Als directeur en oprichter van Nederlands reisplatform Better Places werkt ze hard om ervoor te zorgen dat toerisme een positieve bijdrage levert aan mens, maatschappij en milieu. “Dankzij onze reiservaring en ons werk in de reisbranche weten we wat de reiziger, maar ook wat de lokale mensen belangrijk vinden. Wij helpen mensen graag om onze wereld op een bijzondere en toch verantwoorde manier te ontdekken.”

De vraag of verre reizen nog verantwoord zijn, klinkt steeds luider in het maatschappelijk debat. We willen onze footprint zo klein mogelijk houden, maar tegelijkertijd wat van de wereld zien. Better Places wil de negatieve effecten van toerisme zoveel mogelijk beperken. Het is de eerste reisorganisatie in Nederland met een internationale B Corp-certificering. Dit betekent dat je als bedrijf duurzaamheid in je dna hebt verankerd en op meerdere manieren waarde creëert. Daarnaast is Better Places aangesloten bij Code Sociale Ondernemingen.

Goede zaken doen
Saskia vertelt hoe zij medemenselijk ondernemen in het hart van Better Places heeft geïncorporeerd: “Medemenselijk ondernemen betekent voor ons dat je de mensen met wie je werkt behandelt met respect. Dat zijn niet alleen je directe medewerkers, maar ook je andere stakeholders. Bij ons zijn dat de reizigers, lokale reisexperts, gidsen, chauffeurs en accommodaties waarmee we samenwerken. Maar óók de natuur, cultuur en toekomstige generatie.”

Saskia hanteert één gouden regel: behandel je stakeholders zoals je zelf behandeld zou willen worden. “Ik merk dat als je op die manier met de mens en de natuur omgaat, je er ook veel voor terugkrijgt. Zo hebben wij onze zogenaamde ‘meet the local’ excursies. Door lokale gidsen goed te betalen en op te leiden, kunnen ze ook betere diensten leveren. Een win-win situatie dus.”

Better Places is gespecialiseerd in reizen op maat, waarbij de reiziger rechtstreeks in contact wordt gebracht met reisexperts over de hele wereld. Samen stellen zij de perfecte reis samen.

“Als je in Tanzania op safari gaat, doe je dat met een lokale gids en chauffeur. Daarbij vind ik een gelijkwaardige uitwisseling belangrijk. Dus niet: jij bent de chauffeur, dus jij gaat alles voor me doen. Nee, de chauffeur is iemand met kennis waar je afhankelijk van bent als reiziger. Een verhaal heeft altijd twee kanten en is het dus belangrijk om juist te horen hoe zij over dingen denken. Hiervoor hebben we regelmatig gesprekken met onze lokale partners. En we sturen eenmaal per jaar een enquête naar al onze reisexperts.”

In goede en slechte tijden
Door steun van de Nederlandse overheid heeft Better Places de coronacrisis aardig overleefd. Voor de stakeholders in andere landen bleef die steun uit.

“Voor onze partners in het buitenland is de coronaperiode bijzonder zwaar geweest. Veel landen lieten maandenlang geen toeristen toe en de vaccinatie kwam laat op gang. Geen overheid die voor ze klaar stond. Wij hebben toen samen met onze partners een crowdfunding opgezet voor onze lokale gidsen en chauffeurs. Een groot deel van onze reizigers was bereid om te doneren. In totaal hebben we meer dan € 85.000,- opgehaald. Je bent er voor elkaar, in goede maar ook in moeilijke tijden. Ook dat is medemenselijkheid.”

Toekomstbestendig reizen
Better Places zorgt ervoor dat de negatieve impact op het klimaat zo klein mogelijk is en de positieve impact voor de bevolking, de natuur en de dieren zo groot mogelijk.

“Voor mij is duurzaamheid simpel: People, Planet, Profit. Toen ik begon was reizen altijd leuk en super tof. De focus lag toen vooral op de mensen. Het had een positieve werking op de werkgelegenheid. De laatste jaren zie je wat klimaatverandering doet. Daar maak ik mij persoonlijk zorgen om. Ik kreeg onlangs een bericht van een van onze experts uit Ladakh dat de weg helemaal was weggeslagen door de extreme moesson.”

In 2022 heeft Better Places een klimaatactieplan opgesteld met duidelijke doelstellingen. Elk jaar willen ze hun impact op het klimaat met vijf procent verlagen. Dit doen ze onder meer door hun reisaanbod aan te passen en meer reizen binnen Europa aan te bieden. Ook biedt de reisorganisatie steeds meer bestemmingen aan die met de trein te bereiken zijn.

Culturele verschillen
Better Places is actief in meer dan vijftig landen. Met enige regelmaat worden er webinars georganiseerd. Meedoen is niet verplicht, toch doen veel lokale partners het. Tijdens deze meetings wisselen ze ervaringen en oplossingen uit.

“Onze partners zijn zich ervan bewust dat je samen sterk staat. Iedereen kan van elkaar leren. Een onderwerp is bijvoorbeeld: hoe zorg je dat reizigers minder wegwerpplastic gebruiken? De reisexperts vertellen dan aan elkaar hoe zij dit aanpakken. Bijvoorbeeld door een grote hervulbare 20 liter waterfles mee te nemen in de auto, waar reizigers hun hervulbare waterfles mee kunnen vullen.”

Als antropologe heeft Saskia geleerd niet alleen uit onze Nederlandse visie te kijken, maar rekening te houden met culturele verschillen. En dat is belangrijk met stakeholders over de hele wereld. Alleen niet altijd even makkelijk.

“Mensen uit Azië zijn over het algemeen wat meer bescheiden in een gesprek dan mensen uit Europa, Latijns Amerika of Afrika. Zolang je je hiervan bewust bent, hoeft dat geen probleem te zijn. Je kunt mensen uit Azië veel explicieter vragen om hun mening of vooraf een gesprek met hen hebben. Zo kunnen we echt van elkaar leren en elkaar versterken.

Doorleef je kernwaarden
De kernwaarden van Better Places zijn als je Saskia vraagt vertrouwen, transparantie en innovatie. Dat zie je ook terug in hoe de organisatie werkt. Het is daarbij belangrijk om constant in beweging te blijven en je flexibel op te stellen.

“In een samenwerking gaan wij altijd uit van vertrouwen. Of het nu gaat om een lokale partner of een nieuwe stagiaire. Door op onze website transparant te zijn over alles wat wij doen, inspireren wij ook andere reisorganisaties. Als het gaat om duurzaamheid, moeten we zoveel mogelijk samenwerken en niet concurreren. We kunnen niet meer verder gaan op de manier zoals we dat altijd hebben gedaan.”

Bekijk hieronder de video:

Credits
Concept & redactie: Firma Twist
Regie & productie: Bandit

Deel dit artikel: