De kledingindustrie is al jaren een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. We kopen massaal fast fashion in, waardoor er razendsnel en op enorme schaal kleding wordt geproduceerd – die vervolgens net zo snel weer wordt afgedankt. Daar komt een hoop CO2-uitstoot en vervuiling van grond en water bij kijken. Dat kan en moet anders, vinden ze bij Schijvens Corporate Fashion.
Prof. Dr. Harry Hummels van de Universiteit Maastricht, grondlegger van Medemenselijk Ondernemen, heeft diverse praktijkvoorbeelden geïllustreerd. Deze voorbeelden vormen de basis voor een reeks artikelen op de website van Medemenselijk Ondernemen. In deze aflevering vertellen we het verhaal van Schijvens Corporate Fashion en ontdek je het belang van de betekenisvolle dialoog én - vooral - het plezier dat plezier dat ontstaat door Medemenselijk te Ondernemen.
De missie van Schijvens Corporate Fashion: bedrijfskleding voor uiteenlopende sectoren en bedrijven maken, op een circulaire manier. Hoe ze dat doen? Simpel: het gebruik van grondstoffen zoveel mogelijk beperken. Of nou ja, simpel. Zo zwart-wit is het natuurlijk niet. Aan circulair produceren hangt namelijk wel een kostenplaatje. Die euro’s kun je helaas niet klakkeloos doorberekenen aan de klant: die is lang niet altijd bereid om die kosten te dragen.
Voortrekkersrol
En dus moest Schijvens lange tijd zelf de kosten dragen om het belang van natuur en milieu voorop te kunnen blijven stellen. Dan kun je denken aan duurdere, duurzame garens die er zijn ingekocht, maar ook aan ontwikkelingskosten. Investeren in ontwikkeling levert wel bijzondere prestaties op: Schijvens is inmiddels namelijk een van de weinige producenten in de wereld van ‘corporate fashion’ die oude kledingstukken mengt met petflessen, om daar vervolgens nieuwe bedrijfskleding van te maken.
Uitdagingen
Dat is geen makkelijke exercitie. Om een voorbeeld te geven: Schijvens werkt samen met een grote fabriek voor de verwerking van gebruikt plastic en de ‘vervezeling’ van oude kleding in Turkije. Maar de garens die daar gerecycled zijn kunnen niet zomaar worden ingevoerd in de landen waar andere partners van het bedrijf actief zijn. Schijvens werkt ook nauw samen met producenten in Pakistan, China, Portugal, Marokko, Verenigde Arabische Emiraten en India. Niet in al die landen hebben ze evenveel ervaring met circulariteit; ook dat is een uitdaging. Schijvens richt zich op transparante samenwerkingen in de toeleveringsketen, om ervoor te zorgen dat die volledige keten met gerecyclede garens kan werken.
Leefbaar loon
Schijvens vindt medemenselijk ondernemen zowel op micro- als macroniveau belangrijk. Dat uit zich bijvoorbeeld in het feit dat ze hun medewerkers in Turkije het zogenoemde leefbaar loon uitbetaalt. Juist voor vrouwelijke medewerkers is dat niet altijd vanzelfsprekend, en dus maakt Schijvens zich er hard voor. En hiervoor willen ze in gesprek blijven met de medewerkers. Om de taalbarriere te slechten hebben Shirley Schijvens, een vaste kracht in het familiebedrijf, en twee van haar collega’s zelf Turks geleerd. Zo konden ze zelf met de vrouwen in Turkije communiceren.
Turkse medewerksters konden op deze manier zelf meepraten over de kosten van hun levensonderhoud en de hoogte van hun salaris dat in die kosten moet voorzien. Shirley Schijvens: ‘Ik wil kijken hoe we een product kunnen maken waar iedereen blij van wordt: de drager en de inkoper, maar ook wij en de naaifabriek en de mensen die het daar maken’. Ondertussen breidt het bedrijf het leefbaar loon steeds verder uit. Sinds 2019 geldt dit voor alle medewerkers in Pakistan en sinds dit jaar ook in India. In 2025 is het de beurt aan China.
Schone taak
Schijvens stoelt op, naast sterke normen en waarden, op een indrukwekkende geschiedenis: het bestaat namelijk al ruim anderhalve eeuw. Sinds 1863 om precies te zijn, en nog altijd gevestigd in dezelfde straat; de Diessenseweg in Hilvarenbeek. Inmiddels staat de vijfde generatie van de familie aan het roer. Klanten die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan kunnen gerust ademhalen: het huidige management van Schijvens ziet het als zijn schone taak om aanjager te zijn van duurzaamheid binnen de eigen sector. De grote wens? De hele industrie stimuleren tot een circulaire wending.
Meer achtergrond bij dit praktijkvoorbeeld
Ook een mooi voorbeeld van medemenselijke bedrijfsvoering?
We zijn altijd op zoek naar succesvolle toepassingen van Medemenselijk Ondernemen. Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Contact
Heb je een vraag over het registeren of het beoordelingsproces? Neem dan contact met ons op.
Dat kan ook via bovenstaand contactformulier.