Tijdens het gezamenlijke webinar van Medemenselijk Ondernemen en AWVN stond één vraag centraal: hoe kunnen bedrijven de mens werkelijk vooropzetten in hun organisatie en zo vanuit medemenselijkheid bouwen aan toekomstbestendig werkgeverschap?
De middag draaide om ideeën en concrete toepassingen in organisaties die de aanpak van Medemenselijk Ondernemen al in de praktijk brengen. Met als doel om vanuit verschillende perspectieven aan de slag gaan met de uitdagingen van vandaag: toenemende ongelijkheid, druk op mensen, demografische veranderingen en arbeidsmarktkrapte. Kleine, concrete stappen maken hierbij het verschil.
“Mensen zijn relaties die je opbouw, geen resources die je uitput."
Bas Niezing, HR-directeur Breman InstallatiegroepBreman: mens centraal vanuit het DNA
Bas Niezing van Breman liet zien hoe zijn organisatie het gedachtegoed van MMO al diep heeft verankerd. Niet HR, maar de directie gaf de opdracht om “de mens centraal te zetten”. Dat vertaalt zich in het DNA van Breman:
- Zorgen voor elkaar
- Ondernemerschap
- Rentmeesterschap – het bedrijf is niet van ons, maar we dragen het beter over aan de volgende generatie
- Gelijkwaardigheid
Dit wordt concreet in onder andere de winstdeling (50% van de winst naar medewerkers), brede medezeggenschap en het afschaffen van beperkende contractuele bedingen. Het levert betrokkenheid op én een duurzame relatie met medewerkers. Zoals Niezing benadrukte: “Mensen zijn geen resources die je uitput, maar relaties die je opbouwt.”
Hutten: inclusie en impact in de keten
Eric Habraken van Hutten liet zien hoe inclusie en duurzaamheid in de praktijk vorm krijgen. Het bedrijf richtte onder meer de Verspillingsfabriek op, waar drie miljoen liter soep werd gemaakt van producten die anders waren weggegooid. Daarnaast biedt de Sign Language Coffee Bar werk aan dove en slechthorende barista’s – of “gebaarista’s”.
Een heldere businesscase waarborgt de impact: smaak, marktconforme prijzen, CO₂-reductie en sociale certificering (PSO30+). Hutten werkt intensief samen met Albron, het food bedrijf die de cateraar eind 2024 overnam, onder andere binnen het initiatief House of Inclusion (HOI). “Het is geweldig om te zien hoe een cultuur in een bedrijf verandert als je mensen echte kansen geeft,” aldus Habraken.
AWVN: maatschappelijk verantwoord werkgeven
AWVN presenteerde praktische tools om bedrijven te ondersteunen met hun maatschappelijk impactrol, waaronder de MVW-wijzer. Hiermee krijgen bedrijven inzage in waar zij staan op het gebied van maatschappelijke verantwoord werkgeverschap.
Wat nemen we mee?
Het webinar liet zien dat Medemenselijk Ondernemen een concrete en haalbare aanpak is die organisaties toekomstbestendig maakt. Of het nu gaat om winstdeling en rentmeesterschap bij Breman of om ketensamenwerking en inclusieve hospitality bij Hutten: telkens blijkt dat focus op mensen en lange termijn waarde leidt tot een sterker bedrijf én meer maatschappelijke waarde.
Zoals onze projectmanager Karin Rozema het samenvatte: “We hebben een taak en verantwoordelijkheid om samen voor elkaar te zorgen. Door kleine stappen te zetten, kunnen we de grote uitdagingen van nu concreet en praktisch aanpakken.”