Groeiende betalingsachterstanden vragen om socialer financieel management

Groeiende betalingsachterstanden vragen om socialer financieel management

Het aantal wanbetalers bij zorgverzekeraars is gestegen, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Administratie Kantoor (CAK), dat zorgboetes int. Er wordt gepleit voor het schrappen van die boetes, veel van deze mensen willen wel betalen, maar kúnnen het niet. Boetes werken dan averechts, de huidige incassopraktijk zorgt voor veel leed, waarbij schulden opstapelen en de stress toeneemt.

Alleen een onderneming die er ook in de incasso voor zorgt dat mensen niet achter cijfers en euro’s verdwijnen, mag zichzelf maatschappelijk verantwoord noemen. Want het kán; sociaal financieel managen. Er is een speciaal platform dat bedrijven hierbij helpt (SI-professionals) en er zijn verschillende tools en handreikingen. 

Grote en kleine schuldeisers brengen een positieve beweging op gang naar een meer menselijk incassobeleid. Dat op het symposium ‘Van schuld naar eerlijk incasseren’ van de Consumentenbond nagenoeg alle belangrijke spelers uit het ecosysteem aanwezig waren, stemt hoopvol.

De transitie naar verantwoord ondernemen draait niet om wetten, codes en regels, maar om mensen. Zowel voor de werkvreugde op de incasso-afdeling als voor de duurzame relatie met klanten blijkt Sociale Incasso uitkomst te bieden. En dat levert winst op aan alle kanten.

Dit is een expertquote van Suzanne Ekel via ANP Expert Support. Aanleiding: ‘Meer mensen betalen zorgpremie niet: ‘Wijst op grotere geldproblemen”

 
Deel dit artikel:
Lees andere artikelen