Hoe een betekenisvolle dialoog de sleutel is tot bewustere bedrijfsvoering

Hoe een betekenisvolle dialoog de sleutel is tot bewustere bedrijfsvoering

Door een betekenisvolle dialoog te voeren, krijg je al ondernemer een duidelijker beeld van de acties die nodig zijn om goed te zorgen voor alle betrokkenen rondom je bedrijf. En daar zijn nu ook tools voor. Lees snel verder!

Echt verantwoord ondernemen? Dat begint met het begrijpen en waarderen van al je stakeholders – ook met de mensen die indirect de gevolgen van je onderneming ondervinden. Dit is niet alleen goed voor je bedrijf, maar ook een essentiële eis volgens de OESO-richtlijnen voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO). Maar hoe doe je dat?

Het voeren van een diepgaande dialoog is meer dan alleen een gesprek; het is een onderzoek waarin partijen actief luisteren, ervaringen uitwisselen, en reflecteren op opgedane inzichten. Dit proces helpt bedrijven te begrijpen welke stappen zij moeten ondernemen om echt zorg te dragen voor het welzijn van hun stakeholders.

Nieuwe praktische tools

De Sociaal-Economische Raad (SER) heeft – met ondersteuning de Goldschmeding Foundation – innovatieve tools ontwikkeld, die je kunt gebruiken om het gespreksproces brengen. Met deze tools worden bedrijven niet alleen beter geïnformeerd over de behoeften van hun stakeholders, maar kunnen zij ook strategieën ontwikkelen die deze inzichten respecteren en incorporeren.

“Met een betekenisvolle stakeholderdialoog krijgen ondernemingen inzicht in de belangen van de mensen met wie ze samenwerken. Met deze nieuwe tools kunnen organisaties dan ook echt concrete stappen zetten op de weg van medemenselijk ondernemen. Zo verankeren we ook het belang van ‘die ander’ in de keten nog meer in het economisch verkeer en hoe we zakendoen”, aldus Suzanne Ekel, programmamanager Menswaardige Economie van de Goldschmeding Foundation.

Nieuwsgierig geworden? Via de button hieronder kun je alle tools rustig bekijken.

Nieuwsbrief

Niets missen over Medemenselijk Ondernemen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief via de button hieronder.

Deel dit artikel: