NEUF & Associates: ‘We willen onze kernwaarden overal in terugzien’

NEUF & Associates: ‘We willen onze kernwaarden overal in terugzien’

‘We willen onze kernwaarden overal in terugzien’

De advertentie van Tony’s Chocolonely met een arbeidsovereenkomst van één pagina inspireerde HR-business partner Nienke Gutter om ook bij NEUF & Associates de contracten onder de loep te nemen. “De nadruk ligt veel te veel op alle regels waaraan medewerkers zich moeten houden en veel te weinig op vertrouwen en medemenselijkheid”, vindt ze. De uitgebreide contracten met opsommingen van allerlei rechten en plichten zijn inmiddels naar de prullenbak verwezen.

NEUF & Associates is een interim management- en adviesbureau op het gebied van ruimtelijke ordening met vestigingen in Utrecht en Deventer. Voordat Gutter er zes jaar geleden aan de slag ging, had ze bij verschillende grote bedrijven op de HR-afdeling gewerkt, maar ze miste daar de menselijke maat. “Het ging er altijd om wat de medewerkers het bedrijf opleverden, maar er was geen aandacht voor de mens zelf en al helemaal niet voor maatwerk”, vertelt ze. “Dit was niet hoe ik HR wilde bedrijven.”

Terwijl ze zich nog aan het beraden was over haar toekomst, nam Gutter tijdelijk een baan aan bij NEUF & Associates. “De instelling bij NEUF was: werken moet leuk zijn, medewerkers moeten vrijheid hebben en alles wat er aan geld binnenkomt, is mooi meegenomen. Dat sprak mij aan.” Ze besloot te blijven en nam de uitdaging aan om HR binnen NEUF vorm te geven. Ondertussen zag ze het bedrijf groeien van vijf medewerkers naar 42 medewerkers en 20 associates.

“In 2018 hebben we heel duidelijk onze missie geformuleerd. Wie zijn we en wat willen we? En we hebben gezegd dat we onze kernwaarden – plezier, vrijheid en kwaliteit – overal in terug willen zien. In onze contracten, initiatieven en regelingen”, zo vertelt Gutter. “Dat begint eigenlijk al bij de sollicitatiegesprekken. We zoomen veel meer in op wat potentiële medewerkers willen en van ons nodig hebben.”

Beetje ondeugend
Het nieuwe contract van één pagina dat Tony’s Chocolonely ruim twee jaar geleden op LinkedIn plaatste, bracht één en ander in een stroomversnelling. “Ik dacht: dit is leuk. Dus ik stuurde het gekscherend naar mijn directeur en zei: ‘Is die niet wat wij willen?’ ‘Te gek, morgen nog’, schreef hij terug.” Gutter nam contact op met Daniël Maats en Evelyne Hof van BVDV Advocaten & Fiscalisten, dat ook betrokken was bij het contract van Tony’s Chocolonely.

“Evelyne heeft me allereerst gevraagd wat voor ons echt belangrijk is om in het contract te houden en ze heeft aanbevelingen gedaan van zaken die er echt in moeten. Daarna is ze ons arbeidscontract gaan scannen en heeft ze heel pragmatisch aangegeven wat eruit kon, wat kon worden gecomprimeerd en wat naar het handboek kon”, vertelt Gutter. “Het zit niet in het DNA van NEUF om te kijken naar de dingen die niet mogen. We kijken liever naar de dingen die wel kunnen binnen de regelgeving, zonder dat we daarbij grote risico’s lopen. We zijn daarin wel een beetje ondeugend.”

Nadat de juridische richting van het contract was bepaald, zette Gutter zelf een voorstel op papier voor de vormgever, met daarin verwerkt één van hun slogans: It takes NEUF to tango. “Ik zag dansende mensen voor me, voetstapjes en kleuren. Aan de hand van mijn schets heeft onze vormgever er een mooi document van gemaakt.”

Het werd een arbeidsovereenkomst van één pagina, zoals ze had gehoopt, maar daaronder ligt nog wel een handboek met toelichtingen op allerlei emolumenten, rechten en plichten. “Daar had ik me een beetje op verkeken, maar kennelijk kan het niet anders. Al met al blijft het dus wel een documentje waar je even doorheen moet, maar de entree is in ieder geval een stuk minder formeel. Het vernieuwde contract oogt veel gezelliger en sluit meer aan op de sfeer van het sollicitatiegesprek. En het handboek, de Guide de NEUF zoals we dat noemen, biedt ons tegelijkertijd de kans om onszelf goed neer te zetten.”

Een ‘praktisch dingetje’ dat nog wel moet worden opgelost, is dat het document in de toekomst door iedereen bewerkt moet kunnen worden. Gutter: “Wij leveren maatwerk en het document heeft nu nog een standaard lay-out. Om bepaalde aanpassingen te doen, moeten we het iedere keer terugsturen naar de vormgever en dat kost geld.”

Risico en vertrouwen
En dan is er nog altijd het dilemma tussen het risico en het wederzijdse vertrouwen als het gaat om de bedingen je wel en niet in een contract opneemt, stelt Gutter. “Beredeneren we vanuit angst of vanuit liefde? Ik vind al die bedingen afschrikken; je moet altijd toelichten waarom ze in een contract staan. De advocaat zal eerder zeggen dat je ze wel moet meenemen. Het is aan ons de afweging te maken of we bepaalde zaken willen naleven of dat we eieren voor ons geld kiezen voor de goede relatie met de medewerker.”

Ze vervolgt: “Wat we ook niet doen, is loze beloftes maken om mensen binnen te halen. Daar zijn we heel alert op. What you see is what you get. Niemand wordt er beter van als iemand zich later besodemieterd voelt. Ik geloof enorm in wederkerigheid. In alle relaties.”

NEUF wil niet alleen een goede werkgever zijn voor mensen die in dienst treden, maar ook voor degenen die het bedrijf verlaten. “Er is weinig verloop, maar medewerkers die om welke reden dan ook besluiten weg te gaan, laten we niet zomaar aan hun lot over. We kijken wat ze van ons nodig hebben om verder te komen.”

Een oud-medewerkster beaamt dat. “De mensen bij NEUF hebben enorm met me meegedacht toen ik na drie jaar tot de conclusie kwam dat het werk me eigenlijk niet lag en ik besloot te stoppen. Ik werd vrijgesteld van werk en kreeg een traject bij een loopbaancoach aangeboden. Dat was erg fijn, want ik had nog geen andere baan en wist ook niet wat ik precies wilde gaan doen.”

“Ik heb bij NEUF altijd het gevoel gehad dat ik werd gezien als mens. Daar zijn ze juist heel sterk in”, vervolgt ze. “Een mooi voorbeeld daarvan is het plotselinge overlijden van mijn oma in Spanje toen ik daar toevallig net op bezoek was. Ik moest ineens van alles regelen en langer blijven en daar hadden ze bij NEUF alle begrip voor.” Een leuk bedrijf, waar alles goed geregeld is en met leuke collega’s, zo omschrijft ze het. “Ik ben blij dat we zo goed uit elkaar zijn gegaan. Ik ben laatst nog uitgenodigd voor een borrel. Dat zegt genoeg.”

Waardering
Dat de werkcultuur bij NEUF wordt gewaardeerd, blijkt volgens Gutter onder meer uit een zogeheten Happiness Scan die ze afgelopen jaar onder de medewerkers hebben uitgezet. “Daarop scoorden we een 7,8, ruim een punt hoger dan het gemiddelde. Daarbij ging het vooral over de menselijke maat en over gezien worden. Deze scan zullen we in maart nog eens herhalen.”

NEUF & Associates groeit gemiddeld met tien mensen per jaar. “Die groei is echt een gevolg van onze aantrekkingskracht. We doen er totaal geen moeite voor”, zegt Gutter. “Mensen komen op ons af omdat anderen zeggen dat het fijn werken is bij NEUF. Dat geeft wel aan hoe enthousiast onze medewerkers zijn. We blijven maar mensen verwelkomen en dat is – zeker in deze tijd – een superluxe positie.”

Gutter wil nog wel benadrukken dat het heel belangrijk is dat een managementteam op één lijn zit als het gaat om conscious contracting. “Dit is niet het feestje van HR, het moet van bovenuit gevoeld en gedragen worden. Anders delf je als HR zijnde het onderspit bij een geschil. In een arbeidscontract zit enorm veel missie en DNA van de werkgever verankerd. Hierin komt het eigenlijk samen wie je wil zijn en wat je wel of niet zou willen najagen. Als je daarover niet met elkaar op één lijn zit, kun je je maar beter bij dat oude, traditionele contract houden.”

 

Deel dit artikel: