Vanaf vandaag, 8 december 2022, ligt de praktijkgids ‘Anders groeien: de weg naar medemenselijk ondernemen’ in de boekhandel. Dé praktijkgids bij uitstek voor de professional en leidinggevende die zich medemenselijk wil organiseren.
Het boek is geschreven door geschreven door prof. dr. Harry Hummels (hoogleraar Ethiek, Organisaties en Samenleving aan Maastricht University en bestuurslid Stichting Agape in Organisaties Nederland) in samenwerking met Erik Hilgers (bestuurskundige en Learning & Development specialist voor Frisse Blikken) en Firma Twist en is mede mogelijk gemaakt door de Goldschmeding Foundation.
Velen associëren medemenselijk ondernemen met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat is niet terecht: beide begrippen overlappen elkaar niet, maar vullen elkaar aan, zoals Harry Hummels en Erik Hilgers laten zien aan de hand van talrijke inspirerende bedrijven, van klein tot multinational. De bedrijven die zij in hun boek bespreken, willen groeien en winst maken maar doen dat vanuit respect en waardering voor anderen. Ze verliezen daarbij de bijdrage van medewerkers, leveranciers, financiers en aandeelhouders aan het succes van de onderneming nooit uit het oog.
Medemenselijk ondernemen draait vooral om de wijze waarop een bedrijf omgaat met zijn stakeholders, naar hen luistert en het gehoorde zorgvuldig meeweegt in zijn doen en laten. Dat vraagt om dialoog, om duurzame medezeggenschap en om inclusieve besluitvorming. Medemenselijke ondernemingen leveren winst op aan alle kanten: ze zijn succesvol in de slag om schaars talent, hebben vaker betrokken medewerkers en tevreden klanten, en werken soepeler samen met partners. Dus in plaats van je af te vragen: ‘what’s in it for me?’ kun je je beter de vraag stellen: ‘what am I doing for others?’.
Binnen dat vraagstuk vormt Anders groeien de praktijkgids bij uitstek voor de medemenselijke ondernemer, leidinggevende en professional. Het boek geeft je inzichten in de fundamenten van medemenselijk ondernemen en laat je als lezer kennismaken met mensen die vertellen hoe bedrijven met hun behoeften en belangen omgaan. In de verhalen van onder meer Rijk Zwaan, Hutten Catering, Asito, Randstad en Auping proef je wat jouw impact kan zijn als je niet alleen je eigen bloei en welzijn nastreeft, maar ook die van anderen.
Anders groeien is vanaf vandaag beschikbaar op Managementboek.nl en in de boekhandel.